nelson-forsidebilde-686x438Som ethvert godt byråkrati lager USIT stadig flere regler og systemer de ansatte er nødt til å bruke. Nå har de besluttet å legge ned den eneste UiO-platformen som gjenstår for de vitenskapelige ansattes frie og kreative utfoldelse på nettet: folk.uio.no.

Jeg har motstrebende godtatt at byråkratiet nå krever at jeg skal forholde meg til, logge meg inn på og fylle ut skjemaer på Vortex for personlige sider, prosjektsider, emnesider, semestersider mm., tidligere Fronter, nå Canvas, EpN, Legato og jeg vet ikke hvilke flere. Men nå skal de fjerne den eneste platformen jeg har på UiO til å presentere undervisning og forskning på en kreativ måte. Jada, all nødvendig informasjon skal finnes på Vortex-drevne sider, men der finnes det ikke rom for kreativitet. Vortex og UiO sin grafiske profil er utmerket for å få alt til å se likt ut, men den er en tvangstrøye! Det er bortimot umulig å være kreativ og prøve å fange leserens oppmerksomhet og nysgjerrighet og å vise frem kompleksitet og vår mangefasetterte undervisning og forskning. Nettverksprotokoller gir utrolige muligheter til å kommunisere, men UiO vil nå drepe initiativ og forsøk på å utnytte dette.

Poenget med folk.uio.no er at det er en sandkasse der vi kan leke og prøve oss ut uten at det er for vanskelig. Det er et sted der vi kan prøve å kommunisere uten å være satt i bås av USIT og andre byråkrater. Uten å spørre nettredaktører om hvor jeg skal plassere forskjellige typer innhold som jeg selv synes henger sammen. Det er også mer naturlig for meg å gjøre jobben min på UiO sine nettsider enn på github eller å kjøpe meg et domene.

Jeg har lest IT-direktør Lars Oftedal sin epost og de sidene han henviser til. Men jeg forstår ikke hvordan jeg skulle laget disse (uferdige) sidene på to-tre dager og presentert dem på et annet sted på UiO. Og hvis jeg ønsker å gjøre noe tilsvarende for å presentere forskningen min? Mener Lars Oftedal og USIT at jeg burde gi opp å være kreativ i kommunikasjonsformen eller mener de at jeg burde bruke github som publikasjonsplatform for arbeidet mitt på UiO?