Mens jeg satt og spiste middag på en pub i dag lå telefonen i lommen min. Da jeg tok den opp etter måltidet dukket et lite ikon med musikk opp. Da jeg trykket på ikonet dukket denne listen opp. Kjempeflott, jeg slipper å trykke på Shazam hver gang jeg vil vite hva slags musikk som spiller.

Eller?

Hvis telefonen min tar opp lyd hele tiden og sender det er sted for å analyseres, hva annet foregår uten at jeg vet det? Hvem har ikke spøkt om at de diskuterte et produkt og fikk det opp på telefonen liker etterpå? Hvis de analyserer sangene i bakgrunnen er det ingen grunn til at de ikke analyserer samtalene mine?

Har du lest hele avtalen med Google eller Apple og forstått alt som står der? Det har ikke jeg. Listen på bildet jeg deler her forteller meg at den eneste måten jeg kan være sikker på ikke å bli overvåket er å skru av telefonen. Da har jeg valget mellom å være tilgjengelig of overvåket eller utilgjengelig og, ja, hva er et godt ord for “ikke overvåket”? Jeg har blitt vant til å være tilgjengelig og alltid kunne Google det jeg lurer på.

Selv uten å være på annet SoMe enn WhatsApp så er jeg fanget av telefonen min. Jeg vet ikke helt hva konklusjonen blir…